Cele mai avansate tehnici de analiză a datelor (advanced analytics & machine learning) tocmai au scos la iveală factorii esențiali care influențează performanța școlară a copiilor. Studiul a fost publicat de prestigioasa publicație americană McKinsey Quaterly și a fost realizat pe baza datelor din cadrul Program for International Student Assessment (PISA). Au fost analizate rezultatele a peste 500.000 de elevi din 72 de țări. Iată concluziile:
1. Modul de gândire (mindset) este mai important decât mediul social și economic din care provine elevul.
Modul în care gândesc elevii este de două ori mai predictiv pentru rezultatele pe care le obțin la școală (și la testele PISA) decât mediul familial și cel demografic. “Copiii care recunosc că elevii motivați se pregătesc pentru școală, fac mai mult decât se așteaptă de la ei și muncesc mult pentru a obține rezultate perfecte, îi întrec pe cei care nu cred asta cu 12-15%. De asemenea, elevii cu “a growth mindset” – adică cei care cred că vor avea succes doar dacă muncesc mult pentru asta – au avut rezultate mai bune cu până la 17% comparativ cu cei care au “a fixed mindset” – cei care care cred ca abilitățile lor sunt statice”, scriu autorii articolului.
Modul de gândire are un impact puternic și asupra copiilor care provin din medii defavorizate. Conform studiului, pentru elevii din familii cu venituri mici, o motivație foarte puternică este echivalentă cu a urca o clasă socială. Prin urmare, un copil sărac, dar foarte motivat, va avea aceleași rezultate ca un elev provenind din clasa de mijloc.
Prin urmare, elevii care cred în munca susținută, care știu că doar lucrând și învățând foarte mult vor avea succesul dorit, au cele mai bune rezultate.
2. Copiii care beneficiază de un model de educație ce îmbină predarea direcționată de profesori și învățarea bazată pe contribuția personală a elevului (întrebări, opinii, experimente) au cele mai bune rezultate.
Există două tipuri de predare:
- Direcționată strict de cadrul didactic – în care profesorul explică și demonstrează ideile, pune întrebări (câteodată) și conduce discuția în clasă.
- Predarea bazată pe întrebări – în care elevii primesc un rol mult mai important, de exemplu li se permite să emită propriile ipoteze și să dezvolte experimente.
Ceea ce a descoperit noul studiu este că, în toate cele cinci regiuni de pe glob, atunci când profesorii prelau conducerea în clasă, rezultatele la testele PISA erau mai mari. Când elevii dețineau puterea în clasă, rezultatele scădeau. Dar asta nu e tot. O analiză mai amănunțită a nuanțat lucrurile. Cele mai bune rezultate se obțin atunci când școlile folosesc un mix între cele cele două metode. Mai exact, atunci când predarea direcționată de profesor este utilizată în cele mai multe clase și în majoritatea orelor, iar metoda centrată pe contribuția elevilor, doar ocazional. Conform studiului citat de McKinsey, în sistemele de educație și școlile dezvoltate, unde elevii obțin deja rezultate bune, metoda centrată pe elev funcționează mai bine. În școlile mai puțin dezvoltate, cu rezultate școlare mai scăzute, instrucția condusă de profesor dă rezultate mai bune.
Ceea ce am înțeles eu este că la început, profesorul are o influență foarte mare în acumularea informațiilor de către elevi. Cu cât elevii devin mai buni, cu atât sunt mai capabili să se implice mai mult în procesul de învățare, să pună întrebări pertinente, să emită ipoteze și să dezvolte experimente.
Aceștia sunt principalii factori care influențează rezultatele școlare ale copiilor. Iar în opinia mea, părinții au un rol esențial în a-i învăța pe copii să fie motivați de lucrurile care contează (cunoaștere, învățare, și NU note). Tot noi părinții trebuie să îi ajutăm pe copii să dezvolte o mentalitate flexibilă (growth mindset), să creadă în efortul susținut ca singura modalitate de a crește (mai multe despre cum putem face asta AICI). În același timp, profesorii trebuie să știe când să conducă procesul de învățare și când să îi lase pe elevi să preia temporar conducerea în educația lor.
Subiectul este extrem de important, în opinia mea, iar studiul trebuie reținut de părinți și profesori laolaltă. Educația primită de un copil, dar și performanțele sale școlare au o influență foarte mare asupra viitorului lui. Asta nu înseamnă că toți copiii care au avut zece pe linie vor deveni Steve Jobs sau Elon Musk. Dar cu siguranță vor avea locuri de muncă bine plătite și șanse mai mari de a evolua în carieră. Poate chiar o profesie care le menține curiozitatea vie, care îi provoacă și din care învață tot timpul ceva nou. Un loc de muncă bun, vine la pachet cu o viață liniștită, fără stresul facturilor, cu acces la un sistem de sănătate mai bun, cu vacanțe, cu posibilitatea menținerii un stil de viață sănătos. Și lista poate continua.
Puteți citi articolul original aici.
Photo by pan xiaozhen on Unsplash