Fiecare copil are ritmul lui de dezvoltare, iar noi părinții ar trebui să avem încredere în copiii noștri și să acceptăm acest ritm. Este firesc să îi încurajăm spre anumite activități, precum cititul și poveștile, muzica, scrisul, etc, însă nu trebuie să îi forțăm. Unii copii devin interesați de litere, cifre, construcții, artă (etc) la 3 ani, alții la 5, iar alții la 7 ani sau mai târziu. Ce este valabil pentru un copil nu se aplică tuturor. Când sunt mici, copiii învață în mod natural prin joc, prin descoperire. Atunci când îi forțăm jocul dispare și odată cu el și plăcerea. Și uite așa procesul de învățare devine o corvoadă și își pierde din eficiență. Și poate de aceea și școala capătă prea repede o rezonanță neplăcută în mințile copiilor. Pentru că mulți învățători/profesori nu știu cum să îi atragă pe copii spre educație, nu știu cum să facă procesul de învățare plăcut.
Joaca e cel bun instrument de învățare, inclusiv în cazul scrisului. Până ajung să pună mâna pe stilou și să scrie frumos literele, copiii au nevoie de puțin antrenament. Ca să poată trasa literele, copilul trebuie să își controleze și să își întărească mușchii mâinii, să aibă o bună coordonare ochi-mână și o percepție vizuală adecvată. Iar toate acestea se pot obține prin jocuri și activități distractive pe care copiii le vor face cu o mare plăcere. Eu v-am pregătit zece activități de pre-scriere pe care le puteți face începând cu vârsta de 2 ani.
1. Prindem balonașe.
Nu cred că este copil căruia să nu îi placă să prindă și să spargă cu mânuțele balonașe de săpun. Din fericire, există peste tot recipiente de făcut balonașe sau puteți face și voi acasă cu apă și săpun/șampon. Acest joc distractiv este și un bun exercițiu pentru dezvoltarea coordonării ochi-mână.
2. Activități de șnuruire.
Aceste activități au de fapt mai multe beneficii pentru scopul nostru (pregătirea pentru scris). Pe lângă dezvoltarea coordonării ochi-mână, ele “lucrează” și la motricitatea fină. Există multe jocuri de înșiruire pe care le puteți folosi. Noi am optat pentru un joc simplu de înșiruire a unor fructe (Sabina face coliere) și pentru un altul, mai avansat, care constă dintr-o placă cu o fetiță desenată pe ea (există și cu băiețel), patru șnururi de culori diferite și patru vestimentații (fuste, bluze, pantaloni, rochii și pantofi) pe care copilul trebuie să le “coase” pe fetiță.
Dar nu trebuie neapărat să cumpărați astfel de jocuri. Le puteți face și acasă din hârtie mai tare sau carton. Puteți decupa forme geometrice sau chiar literele care compun numele copilului. Cu ajutorul unei șurubelnițe găuriți marginile suficient de mult cât să intre un șnur și gata. Asta e tot.
3. Găsește ieșirea din labirint.
Sabinei îi plac foarte mult activitățile de tip labirint. În cărțile de la Usborne am găsit mai multe astfel de labirinturi, pe care trebuie să le rezolvi pentru a afla numele unor personaje, unde locuiesc, care este înghețata lor preferată sau pentru a ajuta puii de animale să ajungă la mamele lor. Sabina le refăcea de mai multe ori, folosind de fiecare dată o culoare diferită. Am mai găsit labirinturi și în fișele cu activități de la Editura Gama.
4. Modelăm plastilină.
Modelarea plastilinei este o activitate simplă, îndrăgită de majoritatea copiilor și cu multe beneficii. Nu doar că le dezvoltă creativitatea, dar le face mușchii mâinii mai puternici. Jucați-vă împreună cu cei mici: faceți biluțe, modelați șerpi, fluturași sau orice altceva vă puteți imagina.
5. Activități de tăiere și decupare cu foarfecele
Există foarfece pentru copii cu vârful rotunjit, așa că nu trebuie să vă fie teamă să îi lăsați să taie cu ele. Sabina taie cu foarfecele de la 2 ani și nu s-a rănit nici măcar o dată. Activitățile de tăiere sau decupare cu foarfecele întăresc mușchii degetelor și în plus îl învață pe copil să își coordoneze cele trei degete cu care mai târziu va ține stiloul în mână pentru a scrie. De aceea e foarte important să îl învățați pe copil să țină foarfecele corect în mână.
Eu am găsit pe internet fișe pentru astfel de activități pe care le-am printat. Apoi le-am așezat într-o tavă alături de foarfece și de un recipient în care Sabina să pună bucățile de hârtie tăiate. Articole și fișe pe care le puteți descărca gratuit găsiți aici, aici și aici.
Dar puteți pregăti și singuri astfel de activități. Luați o hârtie A4 tăiați-o în fâșii pe orizontală și apoi trasați cu pixul sau cu carioca linii verticale, oblice, curbate, etc. Sau puteți desena cercuri, triunghiuri, pătrate pe care copilul să le decupeze cu foarfecele.
6. Prindem cu clești
Cleștii de rufe sunt foarte buni pentru dezvoltarea motricității fine. Pentru manevrarea acestor clești copiii trebuie să folosească cele trei degete cu care mai târziu vor prinde stiloul pentru scris. În plus, deschiderea cleștilor necesită forță, iar folosirea lor le întărește celor mici mușchii degetelor.
Noi am folosit cârligele de rufe la activitățile pentru învățarea cifrelor. Am avut niște carduri cu buburuze. Pe fiecare card era o buburuză cu un anumit număr de buline pe spate, iar sub buburuză erau enumerate mai multe cifre. Puteți descărca astfel de fișe de AICI și de AICI.
Pentru mai multe activități pe care le puteți face cu aceste cârlige vă puteți inspira din acest articol.
7. Transferul apei cu buretele sau cu pipeta.
Copiilor le place mult să se joace cu apa, așa că aceste activități vor avea succes, sunt sigură. Aveți nevoie de două boluri și de un burete sau de o pipetă jumbo (din aceea mare). Așezați cele două boluri într-o tavă mai adâncă și puneți apă în cel din stânga. Arătați-i cum să folosească buretele, respectiv cum absoarbe apa și cum să îl strângă apoi cu mânuța pentru a elibera apa în bolul din dreapta. Când a terminat de transferat apa, copilul poate folosi buretele pentru a curăța apa care a căzut în tavă în timpul activității. Procedați la fel și cu pipeta.
Noi am folosit un burete de vase pe care l-am tăiat pentru a se potrivi mânuțelor Sabinei.
8. Colorăm și pictăm.
Știu, acestea sunt activități evidente pentru dezvoltarea motricității fine. O recomandare pe care vreau să o fac însă este să folosiți creioane triunghiulare și groase la început. Acestea sunt cele mai potrivit pentru mâinile micuțe. De asemenea, când vine vorba de pictat nu vă limitați doar la pensule. Lăsați-i pe copii să picteze cu degețelele sau cu acele bețișoare pentru urechi.
9. Puzzle.
Puzzle-urile sunt instrumente excelente de învățare prin joc și asigură o largă dezvoltare cognitivă. Când rezolvă un puzzle copilul manipulează piesele cu mâna (motricitate fină), învață să rezolve probleme, să recunoască anumite forme (pregătire pentru scris și citit), să ordoneze și își dezvoltă și memoria.
10. Activități de sortare și ordonare.
Cel mai adesea activitățile de sortare și ordonare sunt recomandate pentru dezvoltarea abilităților matematice, însă sunt foarte utile și pentru pregătirea pentru scris și citit. Mai exact, dezvoltă percepția vizuală și atenția la detalii de care copilul are nevoie pentru recunoașterea și diferențierea literelor. Sunt o mulțime de activități de sortare și ordonare pe care le puteți face cu copiii:
– sortarea șosetelor pe perechi
– sortarea tacâmurilor de bucătărie
– sortarea pe culori
– sortarea formelor geometrice
– sortarea pastelor în funcție de forma lor (spirală, penne, melcișori, etc).
Eu am făcut cu Sabina toate aceste activități și i-au plăcut mult. Sper să vă placă și vouă!
Spor la joacă!