Natura e cea mai bună școală din lume. La o simplă ieșire în parc un copil poate învăța o mulțime de lucruri. Și nu mă refer doar la noțiuni de botanică și zoologie. Ci și la matematică, fizică, limbaj, istorie, meteorologie și câte și mai câte. Drept dovadă am realizat o listă cu zece activități pe care le puteți face cu copiii la următoarea ieșire în parc și din care vor învăța o mulțime de lucruri. Activitățile sunt inspirate de metoda Montessori care pune accentul, în procesul de învățare, pe curiozitatea naturală a copilului.
1. Învățăm despre copaci. Nu lipsesc din niciun parc, sunt mulți, din specii diferite și le pot oferi copiilor o mulțime de informații. De exemplu, data viitoare când mergeți în parc cu cei mici puteți să le povestiți că fiecare copac din jurul nostru a fost mai întâi o sămânță care a încolțit și a crescut. Apoi le putem vorbi despre cât de importanți sunt arborii pentru noi și pentru animale. Copacii eliberează oxigenul pe care noi îl respirăm. Fără oxigen nu putem trăi. Din lemnul lui construim case, mese, paturi, puzzle-uri și jucării, facem hârtia pe care colorăm, facem creioane. De exemplu, băncile din parc sunt făcute din lemnul unui copac. Tot arborii ne oferă hrană (mere, pere, prune, alune, etc), și tot ei ne protejează vara de soarele dogoritor. Și animalele au nevoie de copaci. Unele își au casele în copaci (veverițe, păsări), altele depind de copaci pentru hrană.
Și pentru că este toamnă le putem vorbi și despre copacii care își pierd frunzele în anotimpul rece și cei care care le păstrează pe tot parcursul anului. (o explicație științifică pentru căderea frunzelor găsiți aici)
2. Activități de numărare. Pentru această activitate aveți nevoie doar de cretă. Scrieți cifrele în ordine pe asfalt și apoi cereți copilului (sau mergeți împreună cu el) să aducă frunze, ghinde, pietre, bețe și să le așeze sub cifrele corespunzătoare. De exemplu, copilul poate să aducă o piatră, două ghinde, 3 frunze, patru conuri, etc. Există multe opțiuni, în funcție de preferințe sau de ce aveți disponibil în zona din parc în care vă aflați.
3. Sortarea frunzelor și asocierea lor pe categorii. Aceasta este o activitate care solicită atenția la detalii. Iar dacă faceți înainte o documentare și aflați cum arată frunzele fiecărui arbore din parc puteți susține o adevărată lecție de botanică și să îi explicați copilului și cărei specii de arbore aparține fiecare frunză culeasă. În principiu, activitatea presupune să faceți o plimbare alături de copil și împreună să culegeți mai multe frunze. Apoi, vă puteți opri pe o banca sau în altă zonă unde puteți sta mai confortabil și sortați frunzele. Cele care arată la fel (din aceeași specie) le așezați unele lângă altele. La sfârșit le puteți număra și aflați din ce categorie (specie) ați găsit cele mai multe frunze.
Activitățile de sortare le formează copiilor gândirea matematică. Astfel, sortând obiectele pe categorii copiii învață că lucrurile pot fi diferite, dar și la fel, că pot fi organizate în grupuri sau pot aparține unei categorii (unei mulțimi). Prin astfel de activități, creierul învață treptat să creeze gânduri organizate și “trasee” mentale pentru a ajunge la anumite informații.

Zece activități Montessori pe care le puteți face cu copiii în parc
4. Ordonarea frunzelor pe mărime. Această activitate este asemănătoare cu cea anterioară numai că de această dată frunzele sunt sortate și ordonate în funcție de mărimea lor – de la mare la mic sau de la mic la mare.
5. Învățăm despre frunze. După ce le-am sortat și ordonat, e timpul să învățăm mai multe despre frunze. Îi dăm copilului o frunză în mână și o studiem cu atenție. Îi explicăm că acele dungulițe pe care le vede pe frunză se numesc nervuri. Ele sunt ca venele pe care le avem în corp pentru a-i permite sângelui să circule. În nervuri circulă seva, substanța care hrănește frunza. Din acest motiv, dacă rupi o frunză din copac ea se va usca pentru că nu va mai primi sevă de la copac.
6. Provocare senzorială: Ghicește ce ai în mână. Copilul închide ochii și părintele îi pune în mână o frunză, o crenguță, o pană, o ghindă, etc, iar copilul trebuie să ghicească ce are în mână fără să deschidă ochii. Poate să o studieze atent cu degetele, să o miroase, dar nu să deschidă ochii. Bineînțeles că pot participa și părinții la acest joc.
7. Învățăm despre nori și despre ploaie. Când vremea vă permite permite, puteți să va așezați cu copilul jos, pe spate și să vă uitați împreună la cer, să observați norii. Îi spuneți copilului cum se formează, din micile picături de apă din lacuri, râuri, mări, oceane, care se evaporă și se ridică în aer. Ele se unesc unele cu altele și formează norii. Atunci când picăturile de apă din nori cresc mari și devin prea grele pentru a sta în aer, ele cad pe pământ sub formă de ploaie. (varianta simplificată)
8. Construim un turn din pietre. Aceasta este o activitate care necesită multă răbdare și atenție și în care cel mic se joacă (și învață) cu noțiuni de matematică și fizică. Copilul trebuie să aleagă pietre cu o anumită greutate și formă pentru a le așeza în echilibru.
9. Inventăm povești. Puteți să vă așezați pe o bancă și să vă uitați la copacul (copacii) de lângă voi. Îi spuneți copilului că acel copac este foarte bătrân și se află acolo încă dinainte de a vă fi născut. În mod sigur a văzut foarte multe lucruri de când este în parc. Puteți spune o poveste pe această temă. Apoi îl încurajați și pe el să creeze o poveste. Îl întrebați: Tu ce crezi că a mai văzut acest copac de când se află el în acest parc?
10. Hrăniți veverițele cu nuci, urmăriți-le cum fug cu ele și povestiți-i copilului despre veverițe. Cum ascund nuci şi semințe, în diferite locuri, și se întorc la ele iarna, când rămăn fără mâncare. De asemenea, le spunem că veverițele sunt animale extrem de inteligente. Pentru a le păcăli pe veverițele sau păsările care vor să le fure mâncarea ele sapă gropi în pământ, se prefac că aruncă semințe sau nuci acolo, după care le acoperă cu frunze și cu pământ. Majoritatea veverițelor trăiesc în copaci, unde își construiesc cuiburi, pe care le căptușesc cu iarbă, coaja, mușchi și pene pentru un plus de confort și de izolare. Puteți căuta mai multe informații despre ele pentru a oferi detalii noi celor mici. Plus, știți că sunt curioși și au multe întrebări despre aproape orice. 🙂
Pentru alte idei de activități Montessori pe care le puteți face afară, dar și în casă vă recomand cartea “100 de activități Montessori pentru descoperirea lumii înconjurătoare” de la Editura Gama. Câteva idei din acest articol au fost inspirate de această carte.
Voi ce activități distractive și educative faceți când mergeți în parc?
Pe aceeași temă puteți citi și:
Șapte activități Montessori pentru dezvoltarea independenței copiilor
2 comments