O să încep cu o statistică sumbră și neplăcută, dar reală: 42% dintre elevii din România sunt analfabeți funcțional, adică sunt elevi care nu sunt capabili să facă raţionamente elementare, nu ştiu să folosească operaţiile matematice elementare când se confruntă cu o situaţie din viaţa de zi cu zi (sursa). Acesta este efectul modului de predare bazat pe memorare, preferat din păcate în majoritatea școlilor din România.
“În școlile românești, informațiile li se servesc de-a gata, relațiile cauzale li se servesc de-a gata. Copiii nu fac niciodată efortul de a și le explica. Unde ar fi puși să gândească? La probleme. Dar și acolo ei mimează înțelegerea. Învață niște algoritmi de rezolvare, dar nu înțeleg ce este în spatele algoritmului”, spune Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, care a lansat de curând un raport pe tema analfabetismulului funcțional în România.
Bazele se pun din primii ani, cu primele noțiuni, și poate de aceea și noi părinții ar trebui să acordăm mai multă atenție procesului de învățare. Ne place să îi auzim pe cei mici la nici doi ani cum numără până la zece, ne lăudăm cu ei oricui e dispus să asculte, dar de puține ori ne întrebăm ce a învățat copilul cu adevărat. Ce se află în spatele “poeziei” pe care o spune atât de frumos? Copilul a înțeles ceva din ce spune? Ce reprezintă pentru el 1,2,3…? Pentru că aceasta trebuie să fie ținta noastră, a părinților (primii educatori) și a cadrelor didactice: ca cel mic să ÎNȚELEAGĂ!
Cu acest obiectiv în minte am început luna trecută să testăm kitul Montessori “Descopăr cifrele” și îmi pare bine că am făcut-o. Realizat de Editura Gama, kitul propune o abordare în stilul pedagogiei Montessori a procesului de învățare a cifrelor și a primelor noțiuni de aritmetică și conține foarte multe activități. De asemenea, kit-ul include și un ghid explicativ al metodei, dar și mai multe sugestii de activităţi.
Kitul e recomandat a fi utilizat de la vârsta de 4 ani însă eu cred că o parte dintre activități pot fi făcute și de la 3 ani, sau poate mai devreme în funcție de interesul copilului. Noi nu le-am făcut încă pe toate. Operațiile matematice de înmulțire și împărțire sunt mult prea complexe pentru Sabina (3 ani și 10 luni). Mă bucur însă că există aceste materiale și că le pot folosi mai târziu, chiar și când va începe Sabina școala.
Ce activități am făcut noi până acum
Am început să fac cu Sabina activități pentru învățarea cifrelor și înțelegerea relației dintre număr și cantitate în urmă cu aproape doi ani (am povestit aici). Folosind materialele din kit am repetat însă unele noțiuni și le-am sedimentat.
Am folosit cardurile mari cu cifre și jetoanele roșii pentru a asocia fiecare cifră cu cantitatea corespunzătoare. Tot cu jetoanele roșii ne-am jucat și la următoarea activitate. De această dată am folosit cardurile mici cu cifre. Sabina le-a așezat în ordine, iar în dreptul fiecăreia a așezat un număr corespunzător de jetoane. Am mai folosit și cartonașele cu mulțimi (sunt două seturi în kit, cu baloane și rățuște). Sabina a numărat rățuștele de pe fiecare cartonaș și apoi a așezat fiecare mulțime sub cifra corespunzătoare. Am folosit și foliile transparente pentru autoverificare și asociere.
Apoi am trecut la barele numerice bicolore. Sabina le-a așezat în ordine crescătoare și le-a asociat cu cifrele corespunzătoare (mai multe idei de exerciții puteți găsi aici). Barele numerice vor fi foarte utile și la învățarea operațiilor de scădere și adunare.
Primele activități de scriere
Tot cu ajutorul kit-ului “Descpăr cifrele” am realizat și primele activități de scriere. Pentru asta am folosit cartoanele cu cifre rugoase și o tavă închisă la culoare în care am pus sare. Pedagogia Montessori propune o metodă senzorială prin care mici să învețe să scrie (atât cifrele cât și literele). Iar înainte de stilou, folosesc degetele.
Pentru fiecare cifră, există un card pe care cifra este imprimată cu un material mai aspru, ușor de simțit. Cu degetul arătător și mijlociu unite, copilul urmărește conturul cifrei respectând direcția indicată de săgețile de pe card. Apoi, repetă același lucru singur, în tăvița cu sare. Este un mod distractiv, ludic de a-i învăța pe copii să scrie.
Noi am scris până acum doar primele cifre, până la 3 (apoi am plecat prin vacanțe). Însă intenționez să schimb tava cu una mai mare și cu margini joase, dar și sarea din tavă cu una mai fină, mai ușor de manipulat.
Ce activități vom face în următoarele luni
În lunile ce urmează, când vom petrece mai mult timp în casă îmi propun lucrăm în continuare la scrierea cifrelor și să încercăm mai multe exerciții cu barele numerice. De asemenea, vom trece și la învățarea numerelor din intervalele 10-90 și 11-99 și la primele operații de aritmetică. Pentru scădere și adunare vom folosi barele numerice bicolore, jetoanele roșii, dar și cartonașele cu cifre și semne matematice. Kit-ul constituie o bază bună pentru o mulțime de activități cu cifre, chiar și în anii care urmează.
Sumar: Ce conține kitul “Descopăr cifrele”
• bare numerice bicolore, pentru învățarea numărării până la 10;
• cartoane cu cifre rugoase, pentru învățarea senzorială a numerelor;
• folii transparente cu cifre, pentru activități de asociere și autoverificare;
• jetoane pentru alcătuire de grupuri de unități și înțelegerea relației dintre număr și cantitate;
• cartonașe cu elemente de numărat;
• cartonașe cu cifre și semne matematice, pentru compunerea exercițiilor;
• Tablele lui Séguin A și B, pentru învățarea numerelor din intervalele 10-90 și 11-99;
• ghid explicativ al metodei, care conţine şi sugestii de activităţi.
2 comments
Din pacate aveti mare dereptate se invata totul ca pe o poiezie la toate materile fara sa stie ce inseamna.Mama a 3 ingerasi 5,3,1 ani imi doresc ca copii sa invete cu placere nu din obligatie.
Buna! Ce carte cu activitati Montessori este ea din imaginile incarcate?