Nu știu voi cum ați fost, dar eu nu am avut o relație foarte bună cu matematica. Aveam note bune (de frica părinților), dar nu îmi plăcea deloc. Până în clasa a IX-a când am început să fac acasă probleme de trigonometrie, de plăcere! Ce se schimbase? Profesorul și modul de abordare al disciplinei. Dar era deja prea târziu pentru mine. Speriată de axiome, teoreme și ipotenuze am ales profilul uman și drumurile mele și ale lui Pitagora s-au separat pentru totdeauna. Acum, dacă e să îl întrebi pe tatăl Sabinei (care a mâncat matematică pe pâine), mai nimic pe lumea asta nu ar fi fost posibil fără matematică. Și cam înclin să fiu de acord cu el. Dincolo de teoreme și axiome însă, fără matematică nu poți să faci niște activități de bază ale vieții de zi cu zi, precum să cumperi o pâine (trebuie să cunoști cifrele, scăderea, adunarea…).
Dar ce este cel mai important, în opinia mea, matematica te învață să gândești logic, să îți pui întrebări, să găsești soluții. Și tocmai de aceea, însușirea unor noțiuni de matematică este foarte importantă pentru dezvoltarea intelectuală a copiilor.
Acum să nu credeți că am început să fac cu Sabina adunări și scăderi de la 3 ani. Nu! Noi încă ne jucăm cu cifrele și cred că este suficient pentru aceste moment. Am început cu primele noțiuni după vârsta de doi ani și am făcut-o prin joc. Copiii învață, asimilează noțiuni în mod natural, jucându-se. Astfel, activitățile de învățare programate de noi adulții trebui gândite în așa fel încât să hrănească curiozitatea naturală a copilului, înclinația lui spre joc. Copilul nu trebuie să forțat să facă o activitate care nu îi place. Toate activitățile pe care le-am făcut cu Sabina au fost pregătite de mine, dar alese de ea. Eu doar așezam toate elementele pe o tavă, pe unul din rafturile etajerei cu activități, iar ea le lua singură și lucra (cu mine alături). Când trecea o perioadă mai lungă în care nu mai era atrasă de jocul respectiv, îl înlocuiam cu o activitate nouă.
Ok, și acum să trecem la lucruri concrete. Iată care sunt activitățile de matematică pe care eu le-am făcut cu Sabina (în ordine).
1. Cifrele de la 1 la 5 și semnificația acestora.
Pe la doi ani, Sabina a învățat la grădiniță să numere. Numai că o făcea în mod mecanic, turuia cifrele unele după altele, dar fără a le înțelege. Așa că am început să caut activități pe care le-aș putea face cu ea acasă și cu ajutorul cărora să învețe semnificația numerelor. Prima activitate a implicat o singură foaie A4 pe care erau scrise cifrele de la 1 la 5, iar în dreptul acestora un număr de pătrate echivalent cu cifra indicată. Am scos foaia la imprimantă, am laminat-o și am așezat-o pe o tavă alături de un coșuleț cu mai multe piese de lego (pătrate). Sabina trebuia să pună câte o piesă de lego în fiecare pătrat. Activitatea a ajutat-o să vizualizeze cifrele și să le lege de ideea de cantitate. Pentru această activitate nu am folosit doar piese lego, ci și scoici aduse de la mare, ghinde culese din parc, pietricele, s.a.m.d. Fișa folosită de noi poate fi descărcată de AICI.
2. Cifrele de la 1 la 10 și recunoașterea lor.
La nivelul următor am folosit niște carduri, de această dată cu numerele până la 10. Pe fiecare card era o buburuză cu un anumit număr de buline pe spate, iar sub buburuză erau mai multe cifre enumerate. Sabina trebuia să numere bulinele și apoi să identifice cifra corespunzătoare și să o prindă cu cârligul. Este o activitate care ajută și la dezvoltarea motricității fine (desfacerea și prinderea cârligului). Noi am realizat această activitate cu două tipuri de carduri, cu buburuze și cu albinuțe. Ele pot fi descărcate de AICI și de AICI.
3. Numărăm cu magneții pe frigider. Tot pentru învățarea cifrelor de la 1 la 10 și semnificația acestora am mai făcut o serie de activități. Prima activitate e numai bună pentru când aveți multă treabă în bucătărie și vreți ca cel mic să se joace singur, dar și să îl puteți supraveghea. Am cumpărat niște cifre magnetice și separat magneți tip bulină. Eu am pus cifrele în ordine pe frigider, iar Sabina trebuia ca în dreptul fiecăreia să atașeze numărul corespunzător de buline.
4. Umplem coșulețele cu pietre. Pentru o altă activitate am folosit niște carduri cu coșulețe goale. Pe fiecare coșulet apărea o cifră, iar Sabina trebuia să umple coșulețul cu un număr corespunzător de pietricele.
5. Scriem cifrele, lipim și colorăm
Sabinei îi place mult să lipească autocolante și să coloreze. Am profitat de aceste pasiuni ale ei și le-am folosit pentru consolidarea primelor noțiuni de matematică. Am folosit fișe individuale pentru fiecare cifră. De exemplu, la fișa cu cifra 4 Sabina trebuia să traseze cifra în contur, să lipească patru autocolante în chenarul indicat, să încercuiască sau să ștampileze cifra patru de fiecare dată când apărea într-o mulțime de alte cifre, să coloreze patru steluțe de mare și să pună patru pietre colorate în pătratele indicate. Autocolantele le-am cumpărat de la librărie, pietricelele albastre sunt luate de la o florărie de la Piața Amzei. Fișele cu numere pot fi descărcate de AICI.
6. Cărți cu activități de matematică și gândire logica de la Editura Gama
De la 3 ani am început să folosim și cărțile cu activități “Scrie și șterge!” de la Editura Gama. Cărțile constau de fapt din mai multe fișe cu numere și activități pe care poți scrie/desena/trasa cu o cariocă nepermanentă. Activitățile includ pe lângă activități de numărare și exerciții de identificare a diferențelor dintre două imagini, a mulțimii cu cel mai mare (sau mai mic) număr de elemente sau a obiectului care nu se potrivește într-o mulțime de alte obiecte. Ce conțin cele două pachete:
Numerele. Junior Pachetul conţine:
• 2 fişe de exersare a noţiunilor „mai multe/mai puţine”;
• 10 fişe cu numere de la 1 la 10, pentru exersarea trasării corecte;
• 28 de fişe cu activităţi de numărare până la 10;
• o cariocă nepermanentă, ce permite refacerea activităţilor ori de câte ori este nevoie.
Gândire matematică (3-5 ani):
• 40 de fişe cu activităţi legate de serii logice, corespondenţe, comparaţii şi numere de la 1 la 10;
• o cariocă nepermanentă, ce permite refacerea activităţilor ori de câte ori este nevoie.
Pentru mai multe idei și fișe de activități puteți consulta și site-urile:
4 comments